Regissörens blogg

Regissörens blogg

Projektet 100524

ProjektetPosted by Thomas Mon, May 24, 2010 22:12:54

REDAN SLUT?

Det är färdigt, det är över, det är efter...men det tar aldrig slut

7 föreställningar senare. Riva dekor. Städa. Slutfest. Roligt och sorgligt. CD´n finns ju kvar, finns att köpa i receptionen på Kulturama. Eller av mig och Mathias. För det riktigt hårdkokta "Nunne" fansen kan jag meddela att vi gör en DVD (professionellt inspelad och redigerad). Man kan köpa den via samma kontakter som ovan.

Fast nu väntar resten av livet. Det vi gjort finns alltid kvar inom oss. Även om det inte ekar in i evigheten är det för alltid en del av vårt gemensamma minne.

Det var en gång nio små nunnor...

Projektet 100510

ProjektetPosted by Thomas Mon, May 10, 2010 15:03:55

EN VECKA KVAR, I PRINCIP...

Nu är det försent för vissa val!

Det finns en klocka som tickar mot den tid då alla val är gjorda och ridån -om än imaginär- går ner. I själva verket har den börjat sänka sig redan. När vi tog beslutet av göra "Nio Små Nunnor" började den röra sig, nedåt, mot oss, och snart över oss. För sex månader sen kunde vi fortfarande byta form, handling och innehåll. För tre månader sen kunde vi fortfarande skriva om hela akter. För tre veckor sen hela nummer, för tre dagar sen...delar av nummer.

Jag har skrivit en del musikaler genom åren (Celine, Ditte, Nora, Freudomamia, Dreamscape, Passionsfasaden och AnnMargret & Jag för att nämna några). Mina erfarenheter är dessa;

1. Ju erfarnare ensemble, ju mer kan man ändra in till sista ridåhalningen.

2. På en skola finns alltid fler överväganden än de rent estetiska.

3. Jag är inte Peter Brook.

På den sistnämda punkten är det ju bara att beklaga, men ständigt kämpa vidare. En tröst kan ju vara att jag delar denna punkt med i mitt tycke 90 % av alla andra regissörer inom det musikdramatiska området...

Punkt 1och 2 då? Ja, skådespelare (inom musikal) måste ha stor erfarenhet och/eller gott självförtroende för att ta en ny sång, eller scen på premiärdagen.

Jag minns en gång Jocke Jennefors (en favorit; otrolig sångare-fantastisk skådespelare) som fick en ny sång "Det Är Försent" (Dreamscape), efter genrepet. Han såg glad ut! En utmaning till liksom... Men framför allt; han insåg att det skulle göra föreställningen bättre.

Jag minns Tomas Tivemark (en annan, höll på att säga, bortglömd musikalartist) fick en låt struken, jag tror samma dag som vi gjorde förändringen (La Belle Epoque). Han såg OCKSÅ glad ut! "Det är ju mitt jobb..." liksom. Men framför allt; han insåg att det skule göra föreställningen bättre. Även fast han gjorde sången mycket bra passade den inte, idioterna till manusförfattare och kompositör hade inte fattat det förrän nu (undertecknad och Alexander Moberg).

Jag minns många, fantastiska artister som förstått det mest centrala i att sätta upp en ny musikal; Musical writing is Rewriting.

Med detta vill jag inte säga att ensemblen i "Nio Små Nunnor" skulle vara ovilliga till förändringar, men hela apparaten på en skola är s.a.s. inställd på "att göra som det står och vi en gång bestämde", även om det var vi sjäva som bestämde det för ett halvår sen.

Nu är det snart dags...vindraget från ridån väcker mig om natten. Nu är det snart försent. Det är snart dags för mig att säga; Detta är det bästa jag kan göra.

Projektet 100504

ProjektetPosted by Thomas Tue, May 04, 2010 13:16:25

KONST SOM FÖRNEKAR SMÄRTAN ÖVERLEVER INTE

Även skrattet ekar mot en mörk bakgrund...

Det som är roligt är inte sällan det som är sorgligt. Däremot är inte allt som är sorgligt, fruktansvärt och vidrigt också roligt. Men det finns en koppling mellan det tragiska, på scenen, och det komiska, i livet. Vi som står för berättandet måste veta att publiken "förstår oss rätt".

I "Nio Små Nunnor" förekommer temat barnlöshet. Vad är det för roligt med det? Nej, det är inte roligt i sig. Men dom handlingar som vi människor tar till för att undvika smärta, eller uppleva lycka, kan ibland te sig komiska. Komiska, därför att vi inte förmår gå den rakaste vägen till vårt mål. utan gömmer oss bakom sociala och genusiala mönster. (se där! Ett nytt ord; Genusial...Jag menar styrd av den gräns som utgör vårt kön.)

Nå, detta är kanske stora ord som åskådaren kommer att finna komiska (dvs, "storvulna", "kvasi-intelektuella" etc..) när föreställningen "Nio Små Nunnor" framförs i all sin nakenhet. Det är ju en sak att göra, en annan att drömma.

...eller blogga.

Projektet 100419

ProjektetPosted by Thomas Mon, April 19, 2010 19:11:07

SEX, ALLTSÅ INTE SIFFRAN....

Lite roligt och lite naket...ska det vara dagens musikal?

Ett framträdande tema i andra akten är frågan om barn. Har man barn? Ska man ha barn? Önskar man barn? Är man rädd för att få barn? Ämnet är kanske inte så konstigt om man för samman 9 kvinnor i 35-årsåldern och deras respektive.

Det finns bl.a. ett par där kvinnan ABSOLUT vill ha barn, vi kan kalla dom "Såpastjärna-paret". Vidare har vi ett par där mannen ABSOLUT vill ha barn, vi kan kalla dom "Artistpromotor-paret". Det intressanta är deras olika sätt att övertyga sina partners. I "Såpastjärne-paret" försöker kvinnan helt enkelt förföra mannen, med raffset och allt. I fallet med "Artistpromotor-paret" är den vägen stängd och mannen försöker istället övertyga kvinnan med argument som "..du blir ju inte yngre precis".

Alltså; frågan om sex, om sexets betydelse är så formad av könstillhörigheten.

Det blir m.a.o roligt, om än lite sorgligt, i det första fallet. Men enbart tragiskt och hårt i det andra. Varför? Därför att män kan ha sex, t.o.m att "riskera" en graviditet av ren kåthet (Alltså komiskt när publiken förstår att mannen blir lurad). Varför kan inte den andra mannen på samma sätt förföra sin partner i, vad vet jag -läderkläder?- för att lura henne till en graviditet? Därför att det inte känns trovärdigt, och därmed inte ens kul...

Det är svårt att förhålla sig till sex, utan att leva i skuggan av 4 000 års patriarkat.

Projektet 100329

ProjektetPosted by Thomas Mon, March 29, 2010 12:50:17

INHOPP OCH ANSVAR

Alla borde ha en Stand-In!

Som människa är man sig själv. Som skådespelare har man....andra skådespelare. I musikalen "Nio Små Nunnor" har vi genomfört ett "understudy"-system, dvs varje rollinnehavare har en ersättare. Mig veterligen är det första gången på Kulturama vi har genomfört en sådan process. Jag kan ha fel här, det kan ha gjorts tidigare, men undertecknad har i alla fall aldrig jobbat med ersättare i alla roller på Kulturama.

Huvudorsaken är naturligtvis att försäkra sig mot att sjukdom i ensemblen INTE skall resultera i inställda föreställningar. Men nu ser det faktiskt ut som om vi riskerar inhopp av betydligt trevligare skäl; Jonna Schwertner har gjort flera lyckade auditions i Tyskland och kommer kanske att lämna oss för "call-backs" o.lik.

Jag tycker det är bra! Vår uppgift -Kulturamas- är ju faktiskt att få ut folk i yrkeslivet, inte att hålla dom inom lås och bom i skolan. Förstå mig rätt; Vi SKA vara restriktiva med ledighetsansökningar och att bevilja skoltid för sidoprojekt. Men varje fall måste bedmas för sig, och i Jonnas fall tycker jag det känns solklart.

DET KLART DU SKA ÅKA PÅ CALL-BACK JONNA! DOM VILL JU HA DIG!!!!

I andra fall kan det vara läge att Kulturama håller emot, för att prioritera skolan; det är ju faktiskt elevens pengar vi säger oss ansvara för. Det är också viktigt att påpeka att jag bara talar för mig själv och "Nio Små Nunnor". I andra fall kanske verkligen ser annorlunda ut.

I vårt musikal har vi nämligen ersättare om Jonna skulle behöva vara borta en, eller två föreställningar. Det är en fin tanke tycker jag. Vi, i detta fall Linnea (årskurs 2) och Anna (årskurs 1) ställer upp för Jonna. För projektet. För varann.

Kom ihåg att Shirley Maclaines genombrott berodde på ett...just det; inhopp!

Lycka till Jonna, Linnea och Anna.

Projektet 100323

ProjektetPosted by Thomas Tue, March 23, 2010 11:11:32

NÅGRA ORD FRÅN KOMPOSITÖREN!

Är det nån som vet någon jättebra musikal fast musiken var kass? Nej, just det...Här följer några ord från Mathias Lundqvist, detta projekts viktigaste person;

KOMPONERA OCH KOMPROMISSA

Att komponera och att kompromissa är inte bara två snarlika ord; i praktiken är de dessutom ofta nära besläktade. För varje konstnärlig vision finns också en konkret verklighet, och dessa ska knytas samman i detta ligger utmaningen.

Sällan blir detta så påtagligt som just inom musikteater. Här kan visionerna växa sig allra störst - samtidigt som de praktiska parametrarna är mer komplexa än nånsin. I skapandet av Nio Små Nunnor har jag strävat efter att hitta en balans mellan en mängd olika förutsättningar. Några av dessa - utan inbördes ordning - har varit:

Att skriva musik som kompletterar och förstärker inte bara de ord som sjungs, utan även den historia som berättas.

Att hitta stilar och uttryck som tilltalar de medverkande, samt en svårighetsgrad som stimulerar. Dessutom, om möjligt, ta vara på individuella styrkor och specialiteter.

Att skapa en föreställning som kan intressera och engagera en publik, där det musikaliska innehållet känns både gediget och fräscht.

Att sätta en egen personlig prägel på alltihop.

Det är naturligtvis ingen lätt uppgift. Innan vi startade denna resa för ett och ett halvt år sedan, hade jag alltid sagt: "att skriva en musikal är det sista jag skulle göra". Det framstod för mig som ett enormt arbete, som sannolikt aldrig skulle löna sig.

Det visade sig att jag hade rätt - åtminstone vad gäller den första delen. Den andra, däremot, är jag inte lika säker på längre. För belöningen kanske inte bara mäts i kronor och Google-träffar. Kanske kan den också bestå av att få vara med och påverka och utveckla andra människor - såväl på scenen som i publiken. Som Cissi från Västerås säger: "Att kunna vara...en skillnad!"

Kanske är det värt mycket mer.

Mathias Lundqvist, kompositör och kapellmästare



Projektet 100321

ProjektetPosted by Thomas Sun, March 21, 2010 21:19:29

NYTT NAMN I PROJEKTET

Inte som vi tänkt....

Det är nu klart att Nella Lindén behöver längre konvalecens av sin knäskada. Hon kommer därför inte att koreografera "Nia Små Nunnor". Synd. Hon är en utmärkt koreograf och har dessutom en förmåga att ta sina regissörer (undertecknad och Johan Schildt) i örat när vi far iväg för mycket. Nu får jag söka hennes åsikter från salongen istället, det kan nog också bli värdefullt.

Tur i oturen är att vi lyckats få tag i Maria Kim. Jag tror att Maria kommer att tillföra nytt blod och nya krafter när nu Nella tar en paus. Maria har stor erfarenhet av musikal, inte minst som artist.

Välkommen Maria, scenen är din.

Nella! Jag förväntar mej fortfarande att du tar mej i örat när jag far iväg!

Projektet 100228

ProjektetPosted by Thomas Sun, February 28, 2010 22:48:24
VERKLIGHET OCH DIKT

Vilken historia innehåller 11 kvinnor och 3 män?

Verkligheten bakom idén till "Nio Små Nunnor" finns på riktigt. Ylva (Nordin) spelade för 15 år sedan nunna i "Sound Of Music". Tillsammans med de andra kvinnorna stod hon i början av sin karriär och det vuxna livet. För drygt ett år sedan var hon på en återträff med de andra "nunnorna", samtidigt sökte jag en berättelse för ett kvinnokollektiv,

Ylva och jag är sambos så hennes möte med sina forna arbetskamrater blev indirekt en händelse även för mej. Skulle inte detta vara något? En musikal om nio unga kvinnor som spelar nunnorna i "Sound Of Music"...

Det bör påpekas att inte musikalen bygger på "de riktiga" nunnorna. Inte heller de andra karaktärerna som finns i musikalen här hämtade ur verkligheten. Jo, på ett sätt; dom är alla på något sätt ett självporträtt.

Next »